Algemene Ledenvergadering Jeu-de-Boules-Club Dongen
Donderdag 16-04-2025
Tijd: 19.30u
1.
Opening:
19.30u
Dit is de 55e ledenvergadering van jeu de boule club Dongen.
Aantal leden op dit moment: 189 leden
Aanwezig zijn: 74 leden
Afmeldingen voor de vergadering: 26 leden, van 89 leden geen bericht van afwezigheid ontvangen
2.
Vaststelling agenda:
De agenda wordt vast gesteld zonder wijzigingen.
3.
Notulen ALV 2024:
Vraag van Marie Therese van Dongen: Vorig jaar tijdens de ALV is er afgesproken dat er geen drinken vanuit de kantine mee naar de hal genomen mocht worden. Kort daarna heeft zij een opmerking gehad dat een eigen flesje water of bidon ook niet in de hal genuttigd mocht worden. Maar nu een jaar later zien we steeds meer dat er drank vanuit de kantine naar de zithoek in de hal wordt genomen en niemand wordt hierop aan gesproken; dit kan niet.
Afgesproken is dat water in eigen flesje of bidon wel mag maar geen drank uit de kantine, dit moet herzien worden.
Na dat hiermee akkoord is gegaan, zijn de notulen vastgesteld.
4.
Mededelingen.
Ledenadministratie:
Ledenaantal per 1 jan 2024 179 leden
Nieuwe leden aangemeld 2024 20 leden
Afmeldingen in 2024 13 leden
In 2024 zijn er geen leden overleden, recentelijk op 13 maart 2025 is Karin Hosli overleden.
Voorzitter spreekt medeleven uit voor Annemie en Wil van den Dungen en Coby en Wim de Jong ivm de moeilijke periode die zij doormaken qua gezondheid.
–
Er zijn dit jaar twee jubilarissen nl:
Fien Heijne 25 jaar lid (oktober 1999- oktober 2024)
Hans van Troost 25 jaar lid ( november 1999- november 2024)
Hans krijgt de oorkonde, het “boulertje” en bloemen uitgereikt, Fien kon er niet bij zijn deze avond en aan haar wordt het morgen uitgereikt.
Bouwcertificaten:
Toine Snoeren deelt mede dat ze voor dit jaar weer zijn uitgekeerd en er nu nog drie jaar van uitkeringen volgen.
Nieuwe website:
Onze nieuwe website staat online, deze is gebouwd door Hens Kieboom.
De bedoeling is om zoveel mogelijk informatie via deze website te communiceren. Vooralsnog wordt belangrijke informatie voor leden ook nog via de mail verspreid.
Paul Sluiters gaat de website beheren/bijhouden.
Ledenportaal inloggen:
www.jdbcdongen.nl
Er is opnieuw een ledenportaal met info die niet zichtbaar is voor externen(ivm. AVG). Inloggen met password en je wachtwoord, eenmalige validatie door Jacqueline van Rijckevorsel van de ledenadministratie.
Ruud van Dijk geeft aan graag wat hulp bij uitleg van de website te hebben.
Rookfaciliteit:
Voorzitter bedankt de buiten ploeg en Dre van Leijsen voor het verplaatsen van de bushokjes en al het andere werk dat hiermee gemoeid is geweest.
Het mag duidelijk zijn dat het bushokje langs de hal de enige plaats op het terrein is waar nog gerookt mag worden.
Het tweede bushokje staat tegen het werk-hok daar is een schuifdeur voorgeplaatst, binnenkort wordt het hokje incl deuren grijs gespoten zodat als deze is gesloten er geen zicht is op de inhoud. Het tweede bushokje is bedoeld voor de boules. Het is niet meer toegestaan om tassen met boules mee naar binnen in de kantine te nemen of op de tafels buiten te plaatsen. Recentelijk is er nog een lid binnen over een paar boules-tassen gevallen. We rekenen op medewerking van alle leden.
NK Boomklimmen 14/15/16/17 mei:
Dit kampioenschap vindt plaats in “de Bergen”, Past Dirvenstraat. JDBC dongen is gevraagd voor medewerking i.v.m. met overnachten met kleine tentjes op ons grasveld naast boules-banen tegen de Vennen. Er zijn ongeveer 75-100 deelnemers. Ivm hun aanwezigheid is met organisatie NK afgesproken dat kantine op do en vr geopend is van 19.00 – 23.00 uur. Vrijwilligers voor bardienst kunnen zich aanmelden bij Kees Zeebregts, of Henry Spijkers.
Bardienstverplichting:
Voorzitter: Acceptatie van de bardienst verplichting: Dit is soms een heikel ding. Het is erg teleurstellend wanneer de barco, geconfronteerd wordt met negatieve en afwijzende reacties over de vervulling van de bardienst. Er wordt jaarlijks zorgvuldig geprobeerd een zo goed mogelijke planning te maken met daarvoor beschikbare leden. Er is geen harde leeftijdsgrens, maar er is met realisme oog voor fysieke / eventuele andere beperkingen van leden voor deze verplichting; zo nodig wordt met betrokkene overlegd.
Alternatieven: Betaalde bardienst is niet haalbaar, en een vorm van afkoop zou slechts een kleinere groep beschikbare leden opleveren.
Met heel veel keihard werkende vrijwilligers houden we de club draaiende; derhalve dringend verzoek: accepteer/respecteer die enkele keer dat er sprake is van een bardienstverplichting.
5.
Bestuurssamenstelling:
Er zijn geen aftredende bestuursleden.
6.
Jaarverslag secretaris 2024:
Er is een datum aangepast “leden 31-12-2024” waarna het verslag akkoord is bevonden.
7.
Jaarverslag 2024 WECO:
Geen opmerkingen, akkoord bevonden.
8.
Verslag kascommissie:
De commissie gaat akkoord en verleent penningmeester decharge voor gevoerde financieel beleid.
9.
Financiën:
We hebben het jaar goed afgesloten met een positief (zwart) cijfer € 3522,-. De omzet van de bar was gezien het totaalbedrag iets hoger dan in 2023. De BPT bijdrage was zeer aanzienlijk. De stroomverzwaring en een hoger verbruik (keuken) laten hogere energiekosten zien. Voorts geen andere opvallende zaken. De begroting voor 2025 laat een minder positief beeld zien. Zie voor begroting tevens verslaglegging punt 12 Contributie.
Ben Schellekens heeft vragen over de begroting m.n. de contributie. Deze vraag wordt geparkeerd voor agenda punt 12.
Corrie Koreman: Opbrengst bar 2023, de resultaten van de totale baten in de financiële stukken van vorig jaar zijn anders dan in de nu aangeboden stukken.
Voorzitter: Dit wordt bezien en aangepast indien hiertoe inderdaad noodzaak is.
Ad Meeren: Ad signaleert in de begroting een hogere inkoop met € 3000,- en een lagere begrote opbrengst (€ 1700,- minder). Hij is hierover verwonderd en pleit voor een hoger begroot omzet-bedrag; mede vanuit de veronderstelling dat nieuwe faciliteiten zouden kunnen leiden tot een hogere opbrengst.
Voorzitter: Reactie wordt meegenomen onder punt 12 waar naast contributie ook andere begrotingsposten worden meegenomen in het totaalplaatje.
10.
Benoeming kascommissie:
Nelly Oerlemans is herkozen voor periode 2026/2027
Marjo Kouwelaar was reserve en gaat Wim Koreman vervangen.
Elke keer een nieuwe bij de commissie, zodat steeds sprake is van overlap.
Wim werd bedankt voor zijn inzet van de controles.
Nieuwe reserve voor de kas commissie is Ruud van Dijk
11.
Benoeming continuïteitscommissie:
Cor Timmermans en Ad Meeren zijn beiden herkiesbaar.
De wet “WBTR” verlangt dat er bij een gelijktijdige volledige uitval van het bestuur, er een vooraf afgesproken vervanging geregeld is, waardoor de bestuurstaken worden overgenomen. Benoeming vindt jaarlijks plaats tijdens de ALV.
De Leden gaan akkoord en Cor en Ad zijn herkozen, waarvoor dank.
12.
Contributie verhoging:
Voorzitter heeft minder goed nieuws en geeft aan dat contributie verhoogd moet worden. Redenen: Ivm inflatie, prijsstijgingen, een al gedurende 3 jaar ongewijzigde contributie. Het bestuur is van mening dat er voor 2025 een realistische begroting is gemaakt mbt de inkomsten naast de contributie, zoals opbrengst bar en BPT. Gedurende twee jaar (sinds april 2023) zijn consumptieprijzen niet verhoogd om e.e.a. zo aantrekkelijk mogelijk te houden voor de leden.
Teneinde de begroting zo sluitend mogelijk te maken, legt het bestuur een voorstel voor contributieverhoging met € 30,- voor aan de ALV.
Garantie voor het jaar daarna zijn helaas niet mogelijk. Er is voor mensen die het contributie bedrag moeilijk in een keer kunnen betalen de mogelijkheid om hiervoor een betalingsregeling te treffen met onze penningmeester.
Het blijft een vervelende boodschap.
PAUZE
Tijdens de pauze vinden onderlinge discussies plaats tussen de leden. De reactie van de leden komt na hervatting van het overleg.
Vragen en opmerkingen van de leden: Vraag Ben Schellekens: Maakt bezwaar tegen de verhoging, zou een te groot verlies aan leden opleveren en verzoekt aanpassing. De opbrengst van de bar is laag, maar er zijn meer leden dus meer opbrengst, meer contributie, meer barverkoop en veel BPT, dus ? Ben stelt een compromis voor om de contributie te verhoging met € 15,-, d\ en de drankjes en hapjes duurder te maken. Antwoord: Streven is gericht op een sluitende begroting; desondanks toch nog een rood cijfer, ivm zoals aangegeven de prijsstijgingen, (gestegen inkoopprijzen en ongewijzigde consumptieprijs, derhalve minder minder opbrengst. Er is sprake van een dalende winstmarge. Bestuur is voorstander van verantwoord besturen en wil het liefst niet interen op eigen vermogen.
Ben: Ben bekijkt het volgen jaar.
Vraag Adrie de Folter:
Vraag 1: Teren we in op eigen vermogen? Als we wel interen zou een optie zijn om de contributie trapsgewijs te verhogen.
Vraag 2: Hij vraagt zich af of het bestuur bewust zuinig heeft begroot om de contributie verhoging hiermee te rechtvaardigen. Verzoekt om een meer realistische begroting.
Hij zou liever een splitsing zien in de verhoging en trapsgewijs verhogen.
Aanvullende opmerking Hans van Troost:
Hans geeft aan dat er in het verleden is voor- gesteld om de contributie elk jaar met € 5,- te verhogen. Dit voorstel (onder een ander bestuur ) is destijds afgeketst, mss moeten we dat toch weer bespreekbaar maken.
En de bar kan meer opbrengen als deze maar lang genoeg open blijft bij bijv. een NPC dag of een toernooi en niet voortijdig gesloten wordt door de bardiensten.
Vraag Ton Mink:
Hij vraagt of het een optie zou kunnen zijn verhoging voor 2026 met € 15,- en volgend jaar weer verhogen met € 15,-.
Ad Meeren:
Schrikt van de voorgestelde verhoging, de contributie is nooit zoveel ineens omhoog gegaan. De hal is destijds gebouwd voor € 150.000,-, we zijn in staat om deze in twintig jaar af te betalen. Er zijn zo’n 70 leden niet aanwezig, die weten niet dat de contributie verhoogt wordt. Waarom kunnen we niet een klein beetje interen zoals Adrie voorstelde.
Reactie voorzitter:
Afwezige leden hebben gelet op de vroegtijdige aanbieding van de vergaderstukken de kans gehad aanwezig te zijn. Zij hebben desondanks de keuze gemaakt niet te komen en accepteren daarmee eigenlijk een besluit van de ALV.
Er zijn 116 leden niet aanwezig en slechts 26 afmeldingen. Indien deze alsnog een stem willen hebben in de verhoging zal dit betekenen dat er een nieuwe ALV gepland moet worden. Maar …. komen die leden dan wel.
Tonny Raaymakers:
Sluit zich aan bij voorstel van Ben; verhoging in stappen en ook de consumpties omhoog.
Maikel Leemans: Ook Maikel is het eens met verhogen in twee keer. In één keer is te veel.
Marjo Kouwelaar:
Marjo is het eens met Ton Mink, contributie omhoog in twee keer € 15,- Maar de consumpties niet omhoog. Marjo vermoed dat er veel leden afvallen door de verhoging vooral de mensen die alleen op de dinsdag komen spelen.
Yvonne Verbeek:
Is het wel eens met de verhoging. Maar we missen baromzet, als we meerdere toernooien zouden organiseren, mn in het weekend hebben we een grotere opbrengst.
————————————————-
Theo Aarts:
Vraag van Theo had eigenlijk een relatie naar eerdere mededeling over bardienstverplichting.
Reactie voorzitter:
Bezetting van de bar dienst is afhankelijk van de vrijwilligers, deze worden er niet jonger op en dus is de planning ook steeds moeilijker rond te krijgen. Nu worden de vrijwilligers ingedeeld 1 x in de 9 á 10 maanden, dit houdt in een bardienst op zaterdag en zondag.
Aanvulling Adrie de Folter:
Er is nu toch een week planning van de bardienst, of op woensdag avond ( dit is een langere dienst of in het weekend zaterdag en zondag.
————————————————— Wendy Spijkers:
De verhoging is fors, maar de inkomsten die binnen moeten komen, moeten niet binnen komen via de snacks of bar.
Evelien Roest:
Wij zouden het fijner vinden als het gefaseerd omhoog zou gaan.
De bar verkoop heeft een betere kwaliteit dus waarschijnlijk dat we in 2025 hier beter mee uit de bus komen.
Ad Meeren:
Hij denkt ook dat gefaseerd omhoog de voorkeuren heeft bij de leden die we nu gehoord hebben, maar hij vindt ook dat de afwezige leden hierover mee mogen besluiten.
Het bestuur last een extra pauze in voor ruggespraak en komt na tweede onderbreking met een nieuw voorstel. De leden gehoord hebbende legt bestuur de ALV het voorstel voor om contributie voor 2026 met € 15,- te verhogen (€ 110,- per jaar) en na afsluiting van boekjaar 2025 tijdens eerstvolgend ALV te bezien of een tweede verhoging van € 15,- noodzakelijk is.
Consumptieprijzen blijven vooralsnog ongewijzigd. Een evt verhoging is mede afhankelijk van toekomstige ontwikkelingen.
Voorts wordt op de begroting de opbrengst bar in hoogte bijgesteld. Gevolg is wel dat begroting 2025 rode cijfers laat zien van ongeveer € 2000,-
Adri de Folter reageert met het voorstel om te stemmen over gedane voorstel.
Aan Ad Meeren wordt aangegeven dat een extra nieuwe ALV vanwege de afwezige leden een brug te ver is. Men heeft er tenslotte zelf voor gekozen niet aanwezig te zijn.
Wim de Smit:
Geeft voorafgaand aan de stemming nog het signaal af dat de leden zich moeten realiseren dat vernieuwing / reparatie van de daken op de berging en kantine op niet al te lange termijn forse kosten (mogelijk samen wel € 20.000,-) met zich mee gaan brengen.
De verhoging met € 15,- wordt met algemene stemmen aangenomen.
13.
Commissies:
Buitenploeg:
Tijdens bestuur overleggen is de kwetsbaarheid van de buitendienst besproken.
Frans Geerts is onlangs gestopt, hij is niet aanwezig maar krijgt alsnog morgen een bedank bloemetje aangeboden.
Recent hebben zich bij de buitenploeg Joost van Rijckevorsel en Johan van Kuijk aangesloten, wat enige verjonging in de ploeg brengt.
Barcommissie:
Karel Seebregts stopt na het lente feest ( 4mei);
Kees Zeebregts stopt na het country feest als ‘’hoofd’ barco. Beide zullen op toepasselijke wijze worden bedankt.
–
Henry Spijkers gaat de rol van voorman van de BARCO op zich nemen. In principe zijn er dan maar drie leden van de Barco meer over. We zoeken dan ook nieuwe leden die het een leuke uitdaging vinden. Deze leden kunnen zich aanmelden bij het bestuur. Het aannemen gaat in overleg met het bestuur en de desbetreffende commissie.
WECO:
Paul Sluiters is onlangs geslaagd voor wedstrijd leiding. Naast Corrie Koreman beschikken we vanaf nu dus over twee wedstrijdleiders. Paul ontvangt een bloemetje voor het behaalde resultaat. Proficiat Paul.
14.
NPC Competitie 2024-2025 en 2025-2026:
Bij aanvang van de NPC competitie 2024-2025 is er ivm onenigheid binnen een team dat desbetreffende team teruggetrokken uit de competitie. Dit was voor het bestuur aanleiding om samen met de Weco een algemeen NPC protocol op te stellen. Hierin wordt beschreven hoe de procedures zijn voor het tot stand komen van de teams die willen deelnemen aan een NPC wintercompetitie.
Eerst wordt er geïnventariseerd wie er mee willen spelen.
Dan volgt er een afstemming met de Weco/captains met aansluitend afstemming met de spelers. Op dat moment wordt duidelijk hoeveel teams er worden ingeschreven.
Deelname is natuurlijk niet geheel vrijblijvend. Er wordt nadrukkelijk bereidheid gevraagd om aanwezig te zijn op speciaal voor NPC-leden georganiseerde trainingen.
Het protocol komt later op de website en wordt dan ook aan de bekend geworden captains aangereikt.
Promotie- degradatie regeling:
De promotie kans bij de NPC is laag, nieuwe teams die betere spelers hebben moeten toch onderaan beginnen. Het is weinig hoopvol dat dit door de NJJB aangepast wordt.
15.
Denktank:
Henk van Rode:
De denktank is twee maal bij elkaar geweest met leden uit alle geleidingen van de club ( leden, vertegenwoordigers van buitendienst, andere commissies, bestuur ed).
We hebben ook al best wel wat kunnen bereiken: nl het terras is vergroot, er is een podium gemaakt, en vanaf heden is er ook een rookfaciliteit gerealiseerd als enige plaats waar door leden en bezoekers nog gerookt mag worden.
Een vereniging die groeit is mooi, woensdag avond en dinsdag middagen zijn top dagen. Maar iedereen wil kunnen zitten en spelen. Daar worden nu plannen voor gemaakt. Plannen maken kost niets.
Bijv.
*een terras overkapping, verwarmd met scherm om uit de wind te zitten.
*Hal uitbreiden, iedereen wil toch spelen.
*Grote ventilatoren voor in de hal om de warmte naar beneden te brengen. Wim de Smit is aan het uitzoeken wat er mogelijk is en wat de kosten zijn.
*In november de NK belofte en Jeugd, kijken hoe we de Jeugd hierbij kunnen betrekken.
* 2028 bestaat onze club 50 jaar, we willen weer proberen een NK binnen te halen als topper op ons 50 jarig bestaan.
Kees Leemans: Er is een voorstel gedaan om meer toernooien te organiseren, maar hij heeft er verder niks meer van gehoord? Hier zal door WECO en bestuur aandacht aan worden besteed.
16.
Rondvraag:
Wim van Leijsen:
Zijn vraag is om iets aan de geluidsinstallatie te laten doen, moeilijk te verstaan achter in.
En of er voor de zgn “brood boulers” een aparte competitie opgezet kan worden tijdens toernooien, anders weten de andere deelnemers al het is een verloren dag vandaag. Weco kijkt naar alle mogelijkheden.
Ad Meeren :
Zijn vraag is of we van de gemeente Dongen een boekje hebben gehad met de toekomstvisie van deze omgeving.
Voorzitter:
Hier is het bestuur van op de hoogte.
Bij de eerste vergadering is niemand bij aanwezig geweest.
Volgende bijeenkomst is het de bedoeling dat we met een of twee man er naar toe gaan.
De Vennen, Handbal en Jeu de Boules, kano vijver zullen waarschijnlijk wel blijven.
17.
Sluiting:
De vergadering wordt 22.40u gesloten door de voorzitter, bedankt de leden voor hun komst en bijdrage en wenst iedereen wel thuis.